Mjølnerparken har gennem en årrække været landskendt som et belastet område med tunge sociale problemer og bandekriminalitet. Beboere og naboer oplever området som utrygt, og det er svært at fastholde ressourcestærke beboere. Ser vi på Mjølnerparken i forhold til Ydre Nørrebro generelt, falder det i øjnene, at bebyggelsen er ude af skala med den omgivende by, og at det offentlige gadenet mangler. Som følge heraf er der ingen naturlig færdsel gennem bebyggelsen, der derfor lukker sig om sig selv, hvilket er et typisk træk i udsatte boligområder.
Byudvikling på Ydre Nørrebro giver Mjølnerparken en særdeles attraktiv beliggenhed mellem to nye parker og med Metro og S-tog lige ved døren. Udviklingen skaber gode forudsætninger for at den bygningsfysiske- og boligsociale helhedsplan kan løfte bebyggelsen, så Mjølnerparken fremover vil indgå som en attraktiv integreret del af Nørrebro.
Forbindelsen til Nørrebro styrkes med etablering af nye offentlige gader mellem karreerne og anlæg af en ny grøn cykelsti gennem området. Der etableres en handelsgade, som sammen med en daginstitution og det kommende kvarterhus vil give udefrakommende naturlig anledning til at færdes i området. Karreerne lukkes med infill, så der skabes private gårdrum, hvor børnene trygt kan lege. Hermed tilpasses bebyggelsens skala til den omgivende by, og der skabes forudsætninger for, at trygheden i området kan forbedres. Der opføres en række nye boligtyper, som suppleret med de eksisterende boliger kan danne grundlag for en mere varieret beboersammensætning, og dermed bedre de boligsociale forhold i området.